Тема 1. Палітра музичних образів
|
-
|
|
04.09
|
|
Образний зміст музики. Характер людини в музичному образі
|
Визначення понять музичний образ, кантилена, арія, балада.
Інтонаційний розвиток музичних образів, контрастні музичні образи. Національна специфіка музичних творів як відображення життя народу
|
М.Лисенко. Опера “Тарас Бульба”. Арія Остапа
М.Лисенко. Опера “Наталка Полтавка”. Пісня Наталки
|
„Балада про мальви”
Сл. Б.Гури
муз. В.Івасюка
|
|
-
|
|
11.09
|
|
Пісня-балада
|
Особливості музичних образів у їх інтонаційному становленні та розвитку як відображення життєвих явищ.
Визначення понять музичний стиль, балада, романтизм
|
„Балада про мальви” (виконання С.Ротару)
Ф.Шуберт. Балада “Лісовий цар” (німецькою мовою)
|
„Балада про мальви”
Сл. Б.Гури
муз. В.Івасюка
|
|
-
|
|
18.09
|
|
Образи музичних оповідань
|
Творчість Б. Фільц. Зв’язок професійної музики з народно-пісенними джерелами. Визначення поняття новелета.
Палітра і життєвий зміст музичних образів
|
Б.Фільц. Закарпатська новелета № 5
Б.Фільц. Закарпатська новелета № 7
|
„Балада про мальви”
Сл. Б.Гури
муз. В.Івасюка
|
|
-
|
|
25.09
|
|
Голос води
|
Утілення образів-пейзажів у вокальній музиці, у жанрі романсу та пісні. Визначення понять пастораль, пасторальний твір. Творчість С.Рахманінова
|
С.Рахманінов. Романс “Острівець”
С.Рахманінов. Романс „Весняні води”
Д.Крижанівський,
Т.Шевченко
“Реве та стогне Дніпр широкий”
|
“На полонині, на верхівці”
Сл. В. Ладижця,
муз. Б. Фільц
|
|
-
|
|
02.10
|
|
Героїчні та патріотичні образи
|
Значення реальних образів та подій у втіленні образу.
Героїчність творчості Л.Бетховена. Визначення понять музичний образ, увертюра, патріотичний образ
|
Л. ван Бетховен. Увертюра „Егмонт”
|
“На полонині, на верхівці”
Сл. В.Ладижця,
муз. Б.Фільц
„Україна”
Сл. і муз. Т.Петриненка
|
|
-
|
|
09.10
|
|
Образ танцю
|
Творчість Моріса Равеля. Особливості розвитку образу симфонічної п’єси “Болеро”. Визначення понять болеро, кастаньєти, туті, варіації, музичний образ
|
М.Равель. Симфонічна п’єса «Болеро»
|
„Україна”
Сл. і муз. Т.Петриненка
|
|
-
|
|
16.10
|
|
Виражальність та зображальність образів
|
Різновиди музичних образів та форми їх втілення, ліричні образи.
Виражальні та зображальні можливості музики.
Творчість К.Сен-Санса; визначення понять музичний образ, сюїта.
|
К.Сен-Санс.
Сюїта „Карнавал тварин”. П’єса „Лебідь”
|
„Хай живе надія”
Сл. К. Гнатенка,
муз. І. Білик
|
|
-
|
|
30.10
|
|
Образи народного життя
|
Образи народного життя угорців. Творчість Ф.Ліста. Різновиди музичних образів та форми їх утілення; визначення понять музичний образ, рапсодія, чардаш
|
Ф.Ліст. Угорська рапсодія №2
|
„Хай живе надія”
Сл. К. Гнатенка,
муз. І. Білик
|
|
-
|
|
06.11
|
|
Образи-символи
|
Значення музичних творів, що стали державним та духовним символами. Громадянська і духовна роль музики в житті народу та держави. Ознайомлення з пісенним символом нації - Державний Гімном України
|
П.Чубинський, М.Вербицький. „Ще не вмерла Україна” (хор)
О.Кониський, М.Лисенко. „Молитва за Україну”
|
„Ще не вмерла України”
Сл. П. Чубинського,
муз. М. Вербицького
|
|
-
|
|
13.11
|
|
Образи дитинства
|
“Дитячі” образи у музичному мистецтві. Творчість П.Чайковського для дітей. Виявлення простих та яскравих музичних образів. Виражальні та зображальні інтонації. Інтонаційна та життєва природа музичних образів
|
П.Чайковський. „Дитячий альбом”. П’єси: „Марш дерев’яних солдатиків”, „Нянина казка” „Баба Яга”, „В церкві”
|
„Ще не вмерла України”
Сл. П. Чубинського,
муз. М. Вербицького
|
|
-
|
|
20.11
|
|
Образи війни
|
Розуміння життєвого змісту музики, що втілює образи реальних історичних подій – Великої вітчизняної війни. Творчість Д.Шостаковича. Визначення понять музичний образ
|
Д.Шостакович. Ленінградська симфонія. Епізод нашестя
|
„Степом, степом”
Сл. М. Негоди,
муз. А. Пашкевича
|
|
-
|
|
27.11
|
|
Піднесені образи
|
Творчість Й.С.Баха. Визначення термінів і понять музичний образ, поліфонія, фуга. Особливості будови і розвитку поліфонічного твору
|
Й.Бах. Органна фуга ля мінор
|
„Степом, степом”
Сл. М. Негоди,
муз. А. Пашкевича
|
|
-
|
|
04.12
|
|
Образи різних епох
|
Творчість Г.Персела та гурту “Бітлз”. Порівняння образного змісту музики, створеної в далекому й недалекому минулому (у ХVІІ і ХХ століттях). Ознайомленні зі стилем бароко. Визначення понять гомофонія, сюїта, алеманда, рок-музика, біт
|
Г.Персел. Сюїта №7. Алеманда
„Beatles”. Пісня “Let it be” (англійською мовою)
|
“Най буде”
Сл. і муз. Дж.Леннона і П.Маккартні
|
|
-
|
|
11.12
|
|
Образи вокальної музики
|
Багатство вокальних образів. Вокальна творчість Я.Степового. Значення української поезії у вокальній музиці композиторів-класиків. Повторення понять романс, солоспів
|
Я.Степовий, М.Чернявський. Романс „Степ”
Я.Степовий, Т.Шевченко. Романс „Ой три шляхи широкії”
|
“Най буде”
Сл. і муз. Дж.Леннона і П.Маккартні
|
|
-
|
|
18.12
|
|
Образи фортепіанної музики
|
Творчість О.Скрябіна. Визначення понять музичний образ, прелюдія, образи фортепіанної музики
|
О.Скрябін. Твір 11. Прелюдія №5
О.Скрябін. Твір 11. Прелюдія №10
|
“Най буде”
Сл. і муз. Дж.Леннона і П.Маккартні
|
|
-
|
|
25.12
|
|
Палітра музичних образів (узагальнення)
|
Музичні твори втілюють певні явища оточуючої дійсності, породжуючи музичні образи
|
Музична вікторина
|
|
|
Тема 2. Композиція музичного твору
|
-
|
|
|
|
Композиція музичного твору
|
Визначення понять композиція, експозиція, принципи драматургічного розвитку. Творчість М.Глінки, повторення понять музичний образ, увертюра. Характеристика музичних образів.
|
М.Глінка. Опера “Руслан і Людмила”. Увертюра (експозиція)
|
“Шкільний корабель”
Сл. К. Ібряєва,
муз. Г. Струве
|
|
-
|
|
|
|
Сонатна форма
|
Визначення понять композиція, розвиток музичних образів, музична драматургія, контраст, конфлікт, сонатна форма. Будова сонатної форми та логіка її розгортання
|
М.Глінка. Опера “Руслан і Людмила”. Увертюра (повністю)
|
“Шкільний корабель”
Сл. К. Ібряєва,
муз. Г. Струве
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток образів в ораторії
|
Творчість Г.Ф.Генделя. Визначення понять ораторія, бас, речитатив, музична драматургія ораторії, номерна структура. Принципи драматургічного розвитку
|
Г.Гендель. Ораторія „Самсон”. І ч. Хор філістимлян
Г.Гендель. Ораторія „Самсон”. І ч. Арія Самсона
|
“Шкільний корабель”
Сл. К. Ібряєва,
муз. Г. Струве
“Синові”
Сл. В. Кононенка,
муз. А. Пашкевича
|
|
-
|
|
|
|
Зіткнення образів
|
Творчість Л.Бетховена. Конфліктна взаємодія образів у музичному творі. Визначення понять музичний образ, сонатна форма, експозиція
|
Л. ван Бетховен. Увертюра „Егмонт” (експозиція)
|
“Синові”
Сл. В. Кононенка,
муз. А. Пашкевича
|
|
-
|
|
|
|
Боротьба образів
|
Будова сонатної форми та визначення понять музична драматургія, принципи драматургічного розвитку. Взаємодія образів у складових сонатної форми: розробці, репризі, коді. Засоби музичної виразності, за допомогою яких втілюється той чи інший образ
|
Л. ван Бетховен. Увертюра „Егмонт” (повністю)
|
“Синові”
Сл. В. Кононенка,
муз. А. Пашкевича
“Гей ви, козаченьки”
Сл. В. Крищенка,
муз. Г. Татарченка
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі, кіно, музиці
|
Творчість М. Скорика. Образний зміст музичних творів, розвиток образів. Визначення понять триптих, неофольклоризм
|
М. Скорик. “Гуцульський триптих”. ІІ ч. “Іван і Марічка”
|
“Гей ви, козаченьки”
Сл. В. Крищенка,
муз. Г. Татарченка
|
|
-
|
|
|
|
Музичні образи вшановують
|
Утілення та вшанування образа Тараса Шевченка в музиці. Фортепіанна творчість Я. Степового. Визначення понять прелюд, музичний образ. Програмна фортепіанна музик
|
Я.Степовий. Прелюд пам’яті Тараса Шевченка
|
“Гей ви, козаченьки”
“Стоїть тополя”
Повторення пісень на слова Т.Шевченка:
«Зацвіла в долині»,
«Зоре моя вечірняя»,
„Думи мої”
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток образів камерної музики
|
Творчість Е.Гріга. Визначення понять музичний образ, музична драматургія, соната, експозиція, камерна музика, соната для віолончелі і фортепіано
|
Е.Гріг. Соната для віолончелі і фортепіано. І ч. (експозиція)
|
“Стоїть тополя”
Сл. В. Крищенка,
муз. О. Осадчого
|
|
-
|
|
|
|
Зміст і форма
|
Єдність форми та змісту. Музична композиція – сонатна форма. Будова сонатної форми та логіка її розгортання в концерті для віолончелі з оркестром. Визначення понять музичний образ, соната, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку, каденція
|
Е.Гріг. Соната для віолончелі і фортепіано. І ч.
|
“Стоїть тополя”
Сл. В. Крищенка,
муз. О. Осадчого
|
|
-
|
|
|
|
Композиція творів різних форм та жанрів (узагальнення)
|
Узагальнення понять розвиток образів, музична драматургія, композиція, форма
|
Музична вікторина
|
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток патріотичного образу
|
Творчість М.Огінського. Визначення поняття полонез, образний зміст, засоби його втілення
|
М.Огінський. Полонез “Прощання з батьківщиною”
|
“На долині туман”
Сл. В.Діденка,
муз. Б.Буєвського
|
|
-
|
|
|
|
Музична драматургія симфонії
|
Особливості симфонічної музики у втіленні почуттів та духовного світу людини. Творчість В.А.Моцарта. Визначення понять симфонія, сонатна форма, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку
|
В. Моцарт. Симфонія №40. І ч.
|
“На долині туман”
Сл. В.Діденка,
муз. Б.Буєвського
|
|
-
|
|
|
|
Музична драматургія симфонії (продовження)
|
Характерні риси сонатно-симфонічного циклу. Творчість В.А.Моцарта. Визначення понять симфонія, сонатно-симфонічний цикл, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку, менует, тричастинна форма
|
В.А. Моцарт. Симфонія №40. ІІ ч.
В.А. Моцарт. Симфонія №40. ІІІ ч.
В.А. Моцарт. Симфонія №40. ІV ч.
|
“На долині туман”
Сл. В.Діденка
муз. Б.Буєвського
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі та музиці
|
Характерні особливості увертюри-фантазії, її образів. Визначення понять увертюра, програмна увертюра, увертюра-фантазія
|
П. Чайковський. Увертюра-фантазія „Ромео і Джульєтта” (експозиція)
|
“Розпустили кучері дівчата”
Українська народна пісня
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток образів у різних видах мистецтва: в літературі та музиці (продовження)
|
Творчість П.Чайковського. Характерні особливості основних образів увертюри-фантазії
|
П. Чайковський. Увертюра-фантазія „Ромео і Джульєтта” (повністю)
|
“Розпустили кучері дівчата”
Українська народна пісня
|
|
-
|
|
|
|
Від образів війни до образу перемоги
|
Утілення в музиці образів війни і перемоги. Визначення понять симфонія, пісня. Драматургія повтору
|
О.Александров, В.Лебедєв-Кумач. “Священна війна” (російською мовою)
Д.Тухманов, В.Харитонов “День Перемоги” (російською мовою)
Д. Шостакович.
Симфонія № 7. І ч. Епізод нашестя
|
„Степом, степом”
Сл. М. Негоди,
муз. А. Пашкевича
|
|
-
|
|
|
|
Драматургія концерту
|
Творчість М. Равеля. Визначення понять пасторальний, концерт, сонатна форма, музична драматургія, принципи драматургічного розвитку
|
М. Равель «Фортепіанний концерт для лівої руки»
|
“Водограй”
Сл. і муз. В. Івасюка
|
|
-
|
|
|
|
Розвиток народних тем у професійній музиці
|
Значення народної музики як джерела творчості композиторів. Творчість Л.Ревуцького. Визначення понять симфонія, сонатна форма, музична драматургія. Принципи драматургічного розвитку
|
Л. Ревуцький.
Симфонія №2. І ч.
|
“Водограй”
Сл. і муз. В. Івасюка
|
|
-
|
|
|
|
Композиція музичного твору (узагальнення)
|
Узагальнення понять розвиток образів, музична драматургія, композиція, форма, жанри музики
|
|
Виконання вивчених пісень
|
|