Основні типи уроків та їхня структура.
Проблема класифікації уроків за типами по-різному знаходила своє вирішення залежно від того, що бралося за основу такої класифікації. Зважаючи на це, відомі класифікації на основі: а) особливостей процесу навчання і його складових частин (С.Іванов): б) змісту, дидактичної мети і способів проведення (І.Козанцев); в) дидактичної мети (В.Онищук): г) цілей уроку та місця уроку в загальній системі уроків (Б.Єсипов).
У вітчизняній педагогічній науці прийнято вважати, що найзручнішою є класифікація типів уроку, в основу якої покладено дидактичну мету і місце уроку в загальній системі уроків (Б.Єсипов, М.Махмутов, В.Онищук). Хоч названі автори пропонують різну кількість типів уроків, але займають однакову позицію щодо їхньої класифікації. Згідно з нею розглянемо такі типи уроків:
1) урок засвоєння нових знань;
2) урок формування умінь і навичок;
3) урок застосування знань, умінь і навичок;
4) урок узагальнення та систематизації знань;
5) урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок;
6) комбінований (змішаний) урок.
Кожний із них має відповідну структуру-послідовність етапів проведення або складових елементів, які об'єднані у систему посередництвом певних взаємозв'язків.
Урок засвоєння нових знань.
Передбачає сприймання їх, усвідомлення, осмислення на основі встановлення внутрішніх і зовнішніх взаємозв'язків, запам'ятовування, узагальнення, систематизацію, готовність до практичного застосування.
Особливості структури:
- організація класу;
- перевірка домашнього завдання;
- актуалізація та корекція опорних знань;
- ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку;
- мотивація учіння;
- сприймання та усвідомлення школярами навчального матеріалу;
- осмислення взаємозв'язків між його елементами;
- узагальнення і систематизація знань;
- підведення підсумків уроку;
- повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Урок формування умінь і навичок.
Такому формуванню сприяє виконання системи передбачених навчальною програмою вправ та завдань.
У структурі його виділяють:
- перевірку домашнього завдання;
- актуалізацію і корекцію опорних знань, умінь і навичок;
- ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку;
- вивчення нового матеріалу,
- практичне застосування нових знань посередництвом пробних вправ;
- самостійне застосування нових знань у стандартних ситуаціях на основі виконання тренувальних вправ за зразком, інструкцією чи заздалегідь підготовленою технологічною карткою;
- перенесення здобутих знань, умінь і навичок у нестандартні ситуації і використання їх на творчому рівні (виконання завдань і вправ творчого характеру з використанням процедур творчої діяльності І.Я.Лернера або відомих у креативній акмеології методик, стратегій і тактик творчої діяльності);
- підведення підсумків уроку;
- повідомлення і пояснення домашнього завдання.
Урок застосування знань, умінь і навичок.
Використання засвоєних знань, умінь і навичок на практиці виступає одночасно засобом і метою навчально-виховного процесу. Як засіб навчання здобута інформація використовується на різних уроках. Як мета виступає під час проведення цього типу уроку.
Структура його:
- перевірка домашнього завдання;
- актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок;
- повідомлення теми, цілей та завдань уроку;
- осмислення змісту та технології виконання системи необхідних навчальних дій;
- самостійне виконання поставлених завдань під контролем учителя;
- звіт учнів про роботу;
- обґрунтування вчителем її результатів та проведення відповідної корекції;
- повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Урок узагальнення та систематизації знань.
Переслідує мету встановлення як внутрішніх зв'язків засвоєної системи знань, так і зовнішніх, міжсистемних зв'язків на основі попередньо вивченого. Уроки цього типу передбачають в основному індуктивний підхід: від окремого до загального, їхню структуру складають:
- ознайомлення учнів з темою, цілями та завданнями уроку;
- мотивація учіння; відтворення здобутих знань;
- узагальнення та систематизація їх із встановленням внутрішньо-системних та зовнішньо системних зв'язків;
- підведення підсумків уроку;
- повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Урок перевірки і корекції знань, умінь і навичок.
Передбачає перевірку і корекцію здобутих знань, умінь і навичок на різних рівнях їхнього засвоєння: репродуктивному, продуктивному або реконструктивному, творчому. Може мати різну структуру. Однак найчастіше використовується така: повідомлення теми, цілей і завдань уроку;
- мотивація учіння;
- перевірка засвоєння учнями знань на репродуктивному рівні;
- перевірка здатності учнів установлювати внутрішньо системні та зовнішньо системні зв'язки;
- застосування здобутих знань, навичок на практиці у стандартних та змінених умовах;
- перевірка, аналіз, корекція та оцінка виконаних робіт;
- підведення підсумків уроку;
- повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Комбінований (змішаний) урок.
Спирається на такі формальні ступені навчання:
а) підготовку до засвоєння нових знань, умінь, навичок, досвіду творчої діяльності та досвіду емоційно-ціннісного ставлення до світу; б) засвоєння визначених навчальною програмою компонентів змісту освіти; в) закріплення, корекцію та систематизацію їх; г) застосування на практиці в умовах стандартних та нестандартних ситуацій. Структура такого типу уроку має переважно такий вигляд:
- повідомлення теми, цілей і завдань уроку;
- мотивація учіння школярів; перевірка,
- оцінка та корекція засвоєних попередньо знань, умінь та навичок;
- актуалізація та корекція опорних знань учнів;
- сприймання, осмислення, узагальнення та систематизація нових знань; закріплення їх як на репродуктивному, так і на продуктивному рівнях;
- корекція їх у випадку потреби;
- підведення підсумків уроку;
- повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Зрозуміло, що структурні варіанти розглянутих типів уроків умовні й піддаються зміні залежно від творчого почерку вчителя, особливостей поставлених ним цілей та завдань.
|